assalamualaikum..

Saturday 5 December 2015

Infrastuktur Data Spatial

Hai korang…kali ni nak cite pasal infrastruktur data spatial..before tu kena la faham beberapa istilah atau pengertian apa yang dikatakan dengan data spatial. 
Data spatial adalah data berasaskan ruang dimana menunjukkan lokasi objek tertentu di atas  permukaan bumi dalam konteks ruang dan lokasi. 
Data geospatial pula adalah data tentang lokasi geografi, dimensi atau ukuran, dan/atau ciri-ciri objek alam dan/atau buatan manusia yang berada di bawah, pada, atau di atas permukaan bumi. Infrastruktur data spatial (SDI) adalah pelaksanaan  infrasturktur data dalam keerangka data geografi, metadata, pengguna dan alat secara interaktif berhubung dengan rangka penggunaan data spatial yang efisien dan fleksibel. Maksud lainnya adalah proses integrasi di antara teknologi, dasar, piawaian, su,ber dan aktiviti yang diperlukan lainnya untuk mendapatkan, mengolah, menggunakan, mengelola serta menjaga data spatial.

3 elemen spatial:-
1) Titik (points) - elemen yang paling ringkas 
2) Garisan (Lines) - suatu set titik yang bersambung
3) Poligon (Polygon) - suatu set garis yang bersambung

Kenapa SDI diperlukan????

·         Needs (Keperluan) – keperluan data spatial sangat penting dalam perancangan pe,bangunan pada hampr semua sektor
·         Efficiency (Keberkesanan) – banyak pihak baik agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang melaklukan aktiviti perolehan, penggunaan dan pegedaran data spatial berasingan.

·         Transparency (Ketelusan) – kebanyakkan sata spatial merupakan data-data yang dikongsi secara umum sebagai sebahagian daripada ketelusan.

No comments:

Post a Comment